Loading...

Slik lykkes du som gründer

Gründerreisen er krevende. Hvorvidt du lykkes handler i stor grad om hardt arbeid toppet med litt flaks. Hva kan du påvirke selv? Vi har spurt en gründer og en investor om hvilke faktorer de mener er nødvendige for å lykkes.

Marcus Andreas Olsen er investor i Connect Business Angel Network. Her er investorens topp 5 beste råd for å lykkes.

  • Du må løse et problem: Ideen må løse noe for et marked og være disruptiv for sitt segment. MEN - ikke glem at timingen er minst like viktig for å oppnå suksess.
  • Bygg en skalerbar case: For å bekle markedet må du ha lov til å tenke internasjonalt og stort.
  • Teamet: Riktig «mannskap» med ulik kompetanse. Det er viktig å ha med noen på teamet som kan dra tanken og ideen til virkelighet, og husk at det skal selges både nasjonalt og internasjonalt.
  • Økosystemet lokalt: Sjansen for å lykkes er større hvis du har flere med på laget. Økosystemet lokalt består av kompetente fagfolk som ønsker deg og selskapet det beste, bruk det.
  • Forstå markedet og vær fremsynt
Feiler du på noen av disse, har du en tung reise. De som lykkes har ofte en unik gründerevne til å bruke motgang til å gi medgang. De gir aldri opp, har selvinnsikt og ansetter personer som styrker både gründer og selskapet. Men, timing kan feile selv om alt annet stemmer. Det finnes derfor ingen konkret oppskrift eller svar på suksess - det finnes kun noen fellesnevnere. Marcus Andreas Olsen, investor i Connect BAN

Roger Holthe Olsen er tidligere medgründer av Dyrekassen AS og nå medgründer i Entalpi. Her er hans 5 beste tips til deg som bygger en startup.

Roger Holthe Olsen

Teamet

Det hjelper ikke å ha verdens beste idé hvis ikke teamet er på plass. Har du ikke alle egenskapene selv, må du alliere deg med noen som har det. Et riktig team kan få en middelmådig idé til å bli strålende, og et dårlig team kan ødelegge verdens beste idé. Husk også at teamet ikke bare er kollegaer og medgründere, men også investorer, styremedlemmer, advisory board, familie og venner.

Ha en idé som er god nok til at du kommer i gang

Du må «selge» og ikke bare drive med produktutvikling. Jo raskere du får testet produktet/tjenesten din direkte mot et reelt problem for kundene, jo fortere får du feedback på om løsningen din har livets rett. Lanser derfor hurtig og benytt innsamlede data og ekte innsikt til å justere kursen underveis. Vinnerne i dagens marked er ekstremt kundefokusert og lidenskapelig opptatt av å lage en best mulig kundeopplevelse til enhver tid.

Du må ha en stayerevne

Du må tåle motgang og du må like at det går opp og ned, og at du gjerne må gjøre ting ti ganger. Det blir en frem og tilbake reise hvor det å bygge selskap går i et sikksakk mønster. Den ene dagen går alt bra, den neste står du til halsen i utfordringer. Du må forstå at det er helt normalt, og du må lære deg å leve med det og sette pris på læringen det gir.

Omstillingsevne og løsningsorientert

Å starte et selskap handler om å ikke gi opp, selv om det tilsynelatende ser håpløst ut. Alle starter med en plan, men det blir alltid bare en versjon av den planen man har laget. Aksepter dette og lær å omstille deg raskt.

«Yes we can attitude»

Hvis du lar utfordringer og andres meninger gå for mye inn på deg personlig og mentalt, kan du fort bli utslitt, usikker og vegre deg for å ta beslutninger. Å bygge selskap innebærer lange oppoverbakker og dype daler og det innebærer å gjøre en haug med feil underveis. Du må se på dette som nødvendig og viktig læring, du må ha en attitude som gjør at du har tro på deg selv, og du må våge å bevege deg raskt fremover i ukjent terreng. Du vil aldri få en fasit på hva som er rett og galt, og du må likevel tørre å ta beslutninger og vise vei i høyt tempo.

Det betyr også at du må tørre å gi andre tillit og ansvar så raskt som mulig og lære deg å stole på de rundt deg. Til slutt må du tåle svingninger. Den neste torpedoen er alltid på vei mot deg og selskapet ditt, du vet bare ikke hvor stor den er eller hvor hardt den treffer.

Teamet er de du har i ringhjørnet ditt. Alt fra hvem du tar inn som investorer og i styret, til hvem du kan ringe når det blåser så mye på dekk at du ikke klarer å holde deg fast. Har du de riktige folkene rundt deg, tar du bedre beslutninger, tenker klarere og har et bedre perspektiv på situasjonen. Roger Holthe Olsen

Nytt og nyttig

Vis alle innlegg →

Våre samarbeidspartnere