Loading...

Hvordan vinner du salen når du pitcher?

Noen er naturtalenter på scenen, mange av oss er det ikke. Men er det nok å være sceneglad for å levere en god pitch? Hva gjør du om du hater å stå på scenen? Og hva er egentlig en god pitch? Investor Johan Odvar Odfjell har sett utallige pitcher. Her får du vite hva han ser etter.

-Av og til hopper gründere rett i detaljene. Da er det ofte vanskelig for oss investorer å forstå hva de driver med, sier Odfjell og legger til «Show, don't tell». Vis hva du har fått til og vis potensialet.

Ser etter evnen til å gjennomføre

Som gründer er det en fordel å være god på å pitche, og hvis du ikke er det, bør du jobbe for å bli det. Er det en ting en gründer må gjøre igjen og igjen, så er det nemlig å pitche i øst og vest.

-Det er ekstremt viktig å vise at du har det riktige «skillset». Det første vi ser på når noen pitcher er om teamet har gjennomførelsesevne. Teamet må være det riktige til å kunne utføre oppgaven. Du kan ha Michelin-kokker, men det hjelper lite om du skal utføre en byggmesterjobb. Få også frem hvor viktig problemet er, hvordan du løser det og om markedet for idéen er stort nok, sier Odfjell.

Pitchetrening med Johan Odvar Odfjell
Her er gründerne i Dyrkbart og Adfectus på pitchetrening med Johan Odvar Odfjell før Connect Springbrett

Enkelt og tydelig

Nettopp dette med marked er noe Odfjell legger stor vekt på, samtidig er det viktig å vise hvordan du har jobbet opp mot markedet.

-Når du pitcher må du forklare hvilke muligheter du har kontra konkurrentene dine. Du må også fortelle om du har betalende kunder, og hva den videre planen er økonomisk sett. Vis ting på en enkel måte, sier han.

Enkelt og tydelig er ord som går igjen når vi snakker med Odfjell.

- Det er også viktig å vise til litt datapunkter. Vis fakta, og at det er gjort en jobb også her, legger han til.

Øvelse gjør mester

Gründer og CEO i Receipts, Kent Olav Ferstad, er tydelig på at det blir enklere å pitche med tiden.

-Øvelse gjør alltid mester. Du må bruke tilbakemeldingene for alt det er verdt. Hva var uklart, og hvordan kan jeg legge det frem enda bedre neste gang? Som pitcher må du ikke være redd for å teste råmateriale ditt hele tiden. Bruk nettverket ditt, og øv deg før du skal på scenen. Jo flere synspunkter og tilbakemeldinger, jo bedre, er hans klare råd.

Kent Olav Ferstad i Receipts
Kent Olav Ferstad, gründer og CEO i Receipts

Hva er det egenlig det selskapet driver med?

Når en pitcher har en minimalt med tid til å overbevise salen og potensielle investorer om at din idé er unik. Det siste du vil er at publikum sitter igjen og klør seg i hodet og lurer på hva selskapet ditt egentlig driver med. 

-Det som er lett forståelig for gründeren selv kan være veldig vanskelig og komplisert å forstå for den som hører på. En god pitch handler først og fremst om å få frem budskapet ditt flest mulig ganger, men det er viktig å huske at det må være lagt frem slik at alle kan forstå det, sier Ferstad.

Camilla Frydenbø, daglig leder i gründerselskapet Lyll AS, er helt enig.

Camilla Frydenbø
Camilla Frydenbø daglig leder i gründer-selskapet Lyll AS

-Alle pitcher har til felles at det er knapt med tid. Det er helt, helt avgjørende å være tydelig. Fortell kort og presist om idéen din, og hvorfor ditt team er det rette. Vi gründere har ofte enormt mye på hjerte, men du må prioritere hardt selv om det er vanskelig å velge bort informasjon. Lytterne kan ikke sitte igjen etter pitchen å lure på hva du egentlig holder på med, sier hun.

Hjelp, jeg vil ikke stå på en scene!

Hvordan skal selve presentasjonen se ut? Investor Johan Odvar Odfjell understreker at få, ryddige slides utvilsomt er å foretrekke. Det har Camilla Frydenbø også erfart.

- Folk skal ikke sitte og lese et avsnitt mens jeg prater. Jeg forteller historien, og presenterer det med minst mulig tekst bak meg.

Men hva om du rett og slett ikke vil opp på den scenen? Hva gjør du da? Tja, en easy fix har vi dessverre ikke, men vi anbefaler å høre på investor Johan Odvar Odfjell:

-Trening, trening og trening. Øvelse gjør mester. Øv til du kan pitchen din utenat!

Nytt og nyttig

Vis alle innlegg →

Våre samarbeidspartnere