Connect Springbrett for FjordAlg
FjordAlg har utviklet en verdensledende teknologi for å produsere pigmentet astaxanthin fra mikroalger. Pigmentet er nødvendig for å gi laks sin delikate rosa farge. Nå er bioteknologiselskapet i Årdal klart for global vekst.
- Tid: Tirsdag 18 nov. kl 10:00-12:00
- Sted: Digitalt/hybrid
- Arrangør: Connect Vest
I Connect Springbrett® håndplukker vi 6-8 eksperter med riktig kompetanse, erfaring og nettverk. Som paneldeltaker skal du gi selskapet tilbakemeldinger på de strategiske utfordringene. På denne måten får gründer skreddersydd rådgivning på en svært effektiv måte, mens du som ekspert får bidra med din kompetanse og samtidig lære fra og nettverke med de andre ekspertene. Å delta i Connect Springbrett-panel gir deg også mulighet til å holde deg oppdatert på gründerscenen i regionen.
Grønn industriutvikling fra havet – med unik kostnadsfordel
FjordAlgs produksjon er elektrisk, patentsøkt og drar fordel av Norges lave kraftpriser. Sammen med et fôrselskap har FjordAlg utviklet og validert en formulering som gir bedre opptak i laks enn dagens løsninger.
Kunder og marked
FjordAlg har en samarbeidsavtale og sluttfører nå en rammeavtale med et fôrselskap som dekker oppstart, oppskalering og kommersiell produksjon til premium-lakseoppdrettere, blant annet for eksport fra Norge til USA og Skottland.
Kostnadsledelse og vekstmuligheter
Selskapets produksjonskost er betydelig lavere enn dagens beste aktører (ca. 2000 EUR/kg). Astaxanthin brukes også som «king of antioxidants» i kosttilskudd og kjæledyrprodukter, hvor prisene overstiger 6000 EUR/kg.
Neste steg
Med støtte fra Innovasjon Norge starter selskapet oppskalering av algereaktorer høsten 2025. Nå åpner de for investorer som vil delta i en emisjon høsten 2025 (5 MNOK) eller i fabrikkfinansiering i neste fase sommeren 2026 (20-30 MNOK).
Innspill ønskes på:
- Kapitalstrategi for industriell vekst
- Strategi og go-to-market for akvakultur- og humansegmentet
- Oppbygging som ingredienstilbyder til kosttilskudd og kjæledyr
Hvem ser vi etter til Springbrettet (digitalt):
- Investorer med industriell erfaring og aktivt engasjement
- Eksperter på merkevarebygging og markedsstrategi for ingredienser
- Personer med erfaring fra produksjonsoppbygging