Meny

Connect Springbrett® for VOED

Med en ny app som forenkler videoredigering på mobilen skal VOED bli det nye sosiale mediet for video.

Meld deg på
  • Sted: Sentralt i Bergen, TBA
  • Tid: 26. nov kl 13:00-15:30
  • Arrangør: Connect Vest

 

 

Virksomhetsbeskrivelse

VOED har utviklet en helt ny app som forenkler videoredigering på mobil. I løsningen kan man enkelt opprette en gruppe og invitere inn de man ønsker å dele kamerarull med. Så kan man laste opp og ned klipp og bruke de i egen video. 

Ideen kom på en ferietur da gründer ville lage en video fra en spesiell opplevelse med kameratgjengen og så hvor tungvint og tidkrevende det var å bruke de redigeringsverktøyene som var tilgjengelig på markedet. Gründeren tenkte at dette vil han gjøre noe med og gikk igang med å utvikle en løsning som gjorde redigeringen enkel og med et godt sluttresultat. 

VOED sitter idag hos StartupLab Bergen. De ble tatt opp etter to års arbeid med lokasjon i Stavanger hvor de har deltatt på en rekke akseleratorprogrammer som tok dem helt til nasjonal finale av Venture Cup. De har mottatt støtte fra Innovasjon Norge, Universitetet i Stavanger og fra GründerHub. 

De er snart klar for å lansere første versjon på Android og IOS. 

Teamet

Teamet idag består av 5 personer som kjenner hverandre godt og utfyller hverandre på ulike kompetanseområder. I sum dekker de områder som forretningsutvikling,  salg, markedsføring, produktutvikling, brukeropplevelser, økonomi og teknologi.

De ser et behov for å styrke teamet med mer teknologikompetanse fremover.

Marked og kunder

Hovedmålgruppen til VOED er personer mellom 15 og 30 år som allerede har en profil på Instagram. Markedet er derfor betydelig. 

I første versjon skal VOED promoteres mot det norske freeski-  og snowboardmiljøet. Dette er aktive utøvere som filmer mye, har et verifisert problem med dagens løsninger og er villige til å betale for dette. Formålet med første versjon er å bekrefte markedsbehovet og teste at verktøyene er enkle å bruke.

Planen videre er å gå mot andre influencere som er avhengig av å være synlig og relevant for følgerne sine. De vil også tilby kjøp og salg av fargefilter, effekter og overganger  på en markedsplass som også influencerne kan tjene penger på. 

På sikt har VOED også planer om å etablere en B2B løsning. Hvordan de tenker rundt dette vil bli nærmere presentert på Springbrettet.

Konkurrenter

Konkurransen i markedet som VOED skal inn i er krevende. Store, etablerte sosiale medier og videoredigeringsverktøy fra verdens største bedrifter preger konkurransebildet. Det er imidlertid ingen klar markedsledende app for videoredigering fra mobil. Det er denne muligheten VOED skal utnytte.

På den en side ligger de sosiale mediene som Instagram, VSCO, Vimeo, TikTok og Youtube. Alle er gode på deling og brukeropplevelse, men har fortsatt en del å gå på med redigeringsverktøyene.

På den andre siden ligger de store redigeringsverktøyene som Adobe, Rush, GoPro Quik og Apple iMowiw. De har imidlertid svakheter når det gjelder delingsmuligheter og brukervennlighet. 

VOED ønsker å kombinere det beste av de to og ta posisjonen som den ledende videodelingsappen på markedet. 

Ambisjoner

VOED har høye ambisjoner og har som mål å bli det nye sosiale mediet for video.

Utfordringer

VOED trenger å styrke seg med teknologisk kompetanse. Videre er det viktig å kunne skalere raskt og de trenger innspill til hvordan de kan gjøre dette på en smart måte samtidig som de bygger opp en sterk merkevare. For å skalere raskt og ta den ledende posisjonen i markedet , trenger de å hente inn ekstern kapital. I første fase trenger de 1-2 millioner. Etterhvert vil de ha behov for betydelig mer kapital.

Forventninger til Springbrett

Teamet i VOED ønsker tilbakemeldinger på konsept, forretningsmodell, salg, merkevarebygging, vekststrategi og kapitalinnhenting.

Ønskede kvalifikasjoner til ressurspersoner
  • Erfaring med skalering av tech selskap
  • Teknologikompetanse herunder rekruttering og tilgang til spisskompetanse
  • Jurist med kompetanse rundt personvern og opphavsrett
  • Merkevarebygging 
  • Investorstrategi
  • Digital kommunikasjon