Meny

Connect Springbrett® for NUEN

Bærekraftige og lokalproduserte designmøbler

Meld deg på
  • Sted: Digitalt springbrett på teams
  • Tid: Onsdag 5.Mai kl 13:00-15:30
  • Arrangør: Connect Vest i samarbeid med Netlife

 

 

Vil bli et ledende brand i Europa med bærekraftig designmøbler

Virksomhetsbeskrivelse


Nuen er et møbelbrand med røtter på øya Huglo i Sunnhordland og Os i Bjørnafjorden. Selskapet ble grunnlagt sommeren 2018 og lanserte sin første møbelkolleksjon høsten 2019. Møbelbrandet er grunnlagt på idéen om at det er mulig å lage et møbel som binder mer karbon enn det slipper ut og at  produksjonsprosessen tilfører mer energi enn man forbruker. Design og image skal stå i fokus og bidra til at møblene kan gå i arv.

Nuen vant DNB NXT Sunnhordland høsten 2018 og ble årets utstiller på Tendens designmesse i Grieghallen høsten 2019. Utstilling på Stockholm Furniture Fair i 2020 ble utløsende for bred mediedekning og selskapet knyttet kontakt med viktige influensere og forhandlere. I dag er Nuens møbler tilgjengelig hos trendsettende møbelforretninger i Norge og i eget showroom, Nuenhuset i Os.

Denne første kolleksjonen er basert på lokale materialer og lokale produsenter. Hele verdikjeden og produksjonsprosessen er transparent.

Gründerne går vitenskapelig til verks for å bli det mest bærekraftige møbelbrandet og samarbeider med forskningsinstitusjoner /akademia som NTNU, NMBU og NIBO gjennom ulike prosjekter. De deltar også i en forstudie finansiert av Innovasjon Norge rundt å designe et karbonnegativt møbel der de har med den anerkjente designduoen Jenkins&Uhnger.

Teamet

Kjerneteamet består av 3 personer med tidligere gründererfaring fra musikk- og forlagsbransjen. Gründerne har kompetanse på økonomi, IT, design, estetikk og merkevarebygging. I tillegg har de tilgang på kompetanse gjennom de 15 småeierne de fikk med seg i første emisjonsrunde. Her kom det inn personer med kompetanse innen arkitektur, interiør, gründer, IT og ullkompetanse.

Marked og Kunder

I Norge har store møbelkjeder som Ikea (50% m.a), Møbelringen, Bohus , Skeidar og Fagmøbler rundt 90% av forbrukermarkedet. Highend markedet utgjør rundt 10 % av det totale markedet med andre aktører som eks. Slettvoll.

Norske møbelbrand holder stort sett til på Sunnmøre og disse aktørene utgjør rundt halvparten av norsk møbelomsetning.

I B2B-markedet har også norske produsenter stor markedsandel nasjonalt. Her er Input, Senab Eikeland og Lindbak de viktigste forhandlerne.

Tross en stor flora av norske produsenter er den tydelige tilbakemeldingen fra bransjen at leverandører av bærekraftige produkter vil ha store muligheter fremover.

Konkurrenter
Sunnmøre og omegn: Slettvoll, Ekornes, Stokke, Tonning&Stryn, Hjellegjerde, Formfin, Fjordfiesta, Fora Form, Hove møbler, Jarnes, Kvande & Nordvik, Vad, Stordal møbler, Rovde m.m

Danmark: Hay, Skagerak, Muuto, København møbelsnedkeri, byKlipklap, &Tradition, Ferm Living, House doctor, GUBI, Fritz Hansen, Broste Copenhagen, Mater design, Takt m.m.

Direktesalg: Alt av norske møbelbutikker.

Møbelbransjen har aktører fra snekkerier til fabrikker, og fra enkeltbutikker til store kjeder og brands. Det er sterk konkurranse i det internasjonale markedet. Nasjonalt har det i større grad vært nedbygging av møbelprodusenter siden 90-tallet. Gründerne ser store muligheter i markedet ettersom de tradisjonelle produsentene ikke har endret seg noe vesentlig.

Ambisjoner
Nuen har ambisjon om å bli et av de tre mest trendsettende møbelbrands i Europa innen 10 år. Den første milepælen i den reisen er å starte volumproduksjon med superkompakt produktreise i Hordaland i 2024. Nuen ser det som viktig å få fotfeste nasjonalt før man ekspanderer.

Visjonen til selskapet er å skape verdens mest miljøvennlige møbler (beste miljøregnskap).

Kapitalbehov

Kapitalbehovet for å realisere en karbonnegativ verdikjede er beregnet til 15 – 20 millioner over de 3 neste årene. Det er planlagt 2 – 3 emisjoner, med første høsten 2021 med mål om rundt 3 millioner i frisk kapital, matchet mot oppstartslån hos Innovasjon Norge på 1,5 mill. Videre vil hver investert krone matches med støtteordninger, der de mest aktuelle er Miljøteknologiordningen og Enova-ordninger.

Forventninger til Springbrett

Selskapet har store ambisjoner fremover og trenger tilgang til kompetanse og kapital for å realisere planene. I tillegg til råd og innspill på vekststrategi og forretningsmodell, trenger de råd om hvordan de skal kapitalisere selskapet og hvem som kan være de rette investorene. Gründerne ser verdien av et kompetent styre og vil gjerne ha innspill til hvilke kompetanse de bør i den fasen bedriften er i.

Ønskede kvalifikasjoner /erfaringer til personer som skal delta i Springbrett

  • Kompetanse om emisjoner i en kapitalkrevende industri
  • Kompetanse om aktuelle investornettverk
  • Kompetanse om produksjon og industri
  • Kompetanse om bærekraftige vekstmodeller og skalering
  • Kompetanse om kommunikasjon og merkevarebygging
  • Styrekompetanse i en startup-bedrift