Meny

Connect Springbrett® for Healthy EATS

Fremtidens fast food- Sunnere, Raskere, Bedre

Meld deg på
  • Sted: Digitalt springbrett på teams
  • Tid: Tirsdag 9.Mars kl 13:00-15:30
  • Arrangør: Connect Vest

 

 

Virksomhetsbeskrivelse

Healthy EATS er et nyoppstartet food-tech selskap og en destinasjon for sunn og bærekraftig fast food. Forskning viser at 70% av nordmenn er overvektig. Tilgang til sunne alternativer er en av årsakene til dette voksende folkehelseproblemet.

Healty EATS vil øke tilgangen på sunn og bærekraftig hurtigmat og gjøre det enklere og raskere for folk å spise sunt på farten . Dette gjøres gjennom Healthy EATS Food Walls som vil bli tilgjengelig på flyplasser, kjøpesentre og hoteller i hele Norge.  Etter grundig testing, åpnet Healthy EATS sin første lokasjon på Bergen Storsenter i november 2020.

Konseptet er blitt svært godt mottatt og solgte 1500 retter den første måneden til tross for Covid 19 – nedstengning. Konseptet er i stor grad inspirert av gründerens opphold i Silicon Valley, der selskap som Sweetgreen og Amazon Go var svært populære. Healthy EATS mottok ifjor 1,1 million kroner fra Norges forskningsråd og Innovasjon Norge for å bedre folkehelsen og kutte utslipp i matbransjen.

Teamet

Kjerneteamet består av 3 personer som utfyller hverandre med relevant og god utdannelse og erfaring. Gründerne har også erfaring fra start-ups både i Norge og Silicon Valley. Selskapet har også fått med seg anerkjente og dyktige gründere som hjelper de med alt fra skalering til merkevarebygging.

Marked og Kunder

Konseptet er meget skalerbart og markedet er betydelig. Healthy EATS ser for seg 2 aktuelle kundegrupper:

  • Personer som er opptatt av fitness og helse med medium til høy kjøpekraft (20-45 år)
  • Høyt utdannede personer som setter helse og bærekraft høyt. Har høy kjøpekraft og er opptatt av å bruke tiden effektivt

Konkurrenter

  • Kiosker som tilbyr ferdigretter som pølser, baguetter og småretter . Domineres av kjedene 7-eleven, Narvesen og Deli de Luca
  • Dagligvarebutikker som tilbyr ferdigsalater, varmretter,  bakverk og diverse mellommåltider
  • Fast food restauranter som Mc Donalds, Big Bite og Burger King

Ambisjoner

Målet er å få på plass 100 Food Walls i hele Norge innen 2025. Etter at selskapet har etablert ønsket posisjon i Norge, ønsker de å ekspandere videre til Skandinavia og Europa.

Selskapet har ambisjoner om å sette eierskap til begrepet «sunn fast food» og skal være det første man tenker på når nordmenn flest skal ha sunn mat i farten. Helathy EATS skal bygges som en anerkjent merkevare som forbindes med kvalitet.

Kapitalbehov

Selskapet har beregnet et kapitalbehov på kroner 2,5 mill hvorav kroner 1 mill skal hentes gjennom rettet emisjon mot private investorer og resten gjennom oppstartslån fra Innovasjon Norge.  Midlene skal brukes til å finansiere nye lokasjoner, lønnskostnader og markedsføring. Det planlegger 3 nye lokasjoner i Bergen og 1 lokasjon i Oslo iår.

Forventninger til Springbrett

Healthy EATS ønsker å få tilbakemelding og innspill på nåværende forretningsmodell og vekststrategi. De ønsker også innspill på temaer som bærekraft, merkevarebygging , teknologiske løsninger og salgsstrategi.

Ønskede kvalifikasjon til paneldeltakere

  • Erfaring med skalering av selskaper (gjerne innen mat og drikke)
  • Merkevarebygging og kommunikasjon
  • Bærekraftskompetanse
  • Teknologikompetanse