Meny

Connect Springbrett® for Svippin

En ny plattform skal lokke deg tilbake til sentrum!

Meld deg på
  • Sted: Netlife, Vestre Torggaten 11
  • Tid: 18. feb kl 13:00-15:30
  • Arrangør: Connect Vest

 

 

Svippin er markedsføringsplattformen som skal skape aktivitet og liv i byene igjen. Ved hjelp av et virtuelt kart med tilbud og arrangementer, gamification og et poengsystem skal vi lokkes tilbake til de fysiske butikkene, restaurantene og aktivitetssentrene.

Ønskede kvalifikasjoner /erfaringer til personer som skal delta i Springbrett

  • Markedsføring, gjerne med digital markedsføring
  • Merkevarebygging
  • Strategi og forretningsmodeller
  • Innsikt innenfor handelsnæringen i Norge
  • Investorstrategi

Virksomhetsbeskrivelse

I dagens digitale verden handler folk oftere på nettet, i stedet for å «svippe» innom handlesteder. Flere og flere lokale butikker, restauranter og aktivitetssentre opplever truslene og ulempene av digital handel. Ikke bare påvirkes markedet av økningen i netthandel – mennesker i dag mister også fokuset på hva som er rundt dem. I en stadig mer sammenkoblet verden er vi mer ensomme og isolerte enn noen gang. Svippin motiverer brukerne til å handle lokalt og delta på lokale arrangementer i stedet for å være hjemme med digital handel, streamingtjenester og hjemlevering av mat.

Visjon

Selskapet ønsker å skape et bredere, mer inkluderende og pulserende liv i byene ved å fremme positive, interessante og morsomme aktiviteter og tilbud. De vil øke den generelle befolkningens aktivitet, og holde liv i de sjarmerende byene, samt koble folk til deres omgivelser på ny.

Svippin er en applikasjon med formål om å øke oppmøte på ulike lokasjoner – enten dette er i bykjernen, på arrangementer eller hos ulike markedsaktører med behov for aktivitet i sine lokaler. Gjennom poeng-generering, sikrer man oppmøte på rett sted til rett tid hos kunder og samarbeidspartnere. Poengene kan deretter brukes på reelle goder som driver brukerne tilbake til de samme lokasjonene. Aktørene blir oppført som poeng-genererende markører på et virtuelt kart som er tilgjengelig for selskapets voksende brukermasse.

Teamet

Teamet består av tre drevne personer som utfyller hverandre på kompetanse og personlighet;

CEO – Hana Colakovic
Bachelor: Økonomi og administrasjon, HVL
Master: Innovasjon og ledelse, HVL
Hana har tidligere erfaring med å ha startet og drevet en suksessfull bedrift i flere år, samt ledererfaring fra ulike verv under studietiden.

CTO – Michelle Sæther
Bachelor: Dataingeniør, HVL
Master: Innovasjon og entreprenørskap, HVL
Michelle har tidligere erfaring innen prosjektledelse for ulike utviklingsprosjekter.

Utvikler – Pål Vårdal Gjerde
Bachelor: Informasjonsteknologi, HVL
Pål har 13 års erfaring innen full-stack utvikling.

Marked og Kunder

I forkant av prosjektet, er det gjort grundige markedsundersøkelser i forbindelse med gründernes masteroppgave som omhandlet Svippin. Denne masteroppgaven fokuserte på atferdsmønster og insentiv-mekanismer gjennom gamification og poeng-generering. Masteroppgaven vant innovasjonsprisen fra Høgskulen på Vestlandet våren 2019.

I utgangspunktet kan Svippin som konsept ha et marked i alle bransjer som ønsker oppmøte; alt fra hoteller som ønsker å vise sine besøkende hva som skjer, til aktivisering av befolkningen ved oppmøte på fjelltopper. De fokuserer i første omgang på en løsning for å skape liv i byene, via promotering av hva hver enkelt lokasjon kan by på. Selskapet retter seg mot butikker, restauranter, kafeer, utesteder og aktivitetssentre som er avhengige av fysisk oppmøte i lokalet. Disse kan bli kunder direkte, eller gjennom sentrumsforeninger eller kjøpesenterledelse som inngår kvantums-avtaler.

Selskapet har hatt en lengre betatesting av applikasjonen med 30 kunder via Os sentrumsforening, med meget tilfredsstillende resultater. Formålet med betatestingen var å validere applikasjonens funksjonalitet, brukervennlighet, pålitelighet og kompatibilitet. Basert på kunders og brukeres tilbakemeldinger er applikasjonen nå forbedret.

Konkurrenter

Det er ulike konkurrenter i markedet. Facebook og Google utgjør et ankerpunkt, hvilket har satt en standard i forhold til prissetting og synlighet. Aktørene har ingen insentiver for fysisk oppmøte hos kundene utenom kundenes egne oppfordringer via plattformene.

På en annen side, har både Hold og Letsdeal en plattform for synlighet av tilbud. Letsdeal lar deg bare kjøpe ulike tilbud, mens Hold lar deg bruke oppsparte poeng for å kjøpe kuponger som gir deg tilbud i likhet med Svippin. Hold har derimot en metode for å tjene poeng hvor man “låser” telefonen og ikke kan bruke den. Ingen av disse aktørene har et kundeløfte som omhandler fysisk oppmøte eller å skape aktivitet.

Bedriftenes egne lojalitetsprogrammer kan også anses som konkurranse, men disse tilfører kun allerede eksisterende kunder, og har ikke mulighet for å skape like stor synlighet som Svippin for “nye” kunder.

Svippin sin konkurransefordel baserer seg på det høye fokuset på oppmøte; både for å tjene poeng og for å bruke dem, samt den umiddelbare synligheten.

Ambisjoner

Svippin har ambisjoner om å bli markedets “go-to” plattform for å oppnå synlighet og aktivitet. I løpet av 2020 vil de skalere nasjonalt, og de har som mål å skalere internasjonalt i 2021.

Utfordringer

I likhet med de flest applikasjoner, foreligger det en utfordring om rask nok skalering. Det er behov for at brukermassene øker raskt, for å tiltrekke nok kunder. For at dette skal muliggjøres,  trenger selskapet kapital. De trenger dyktige personer med kompetanse innenfor feltet, som også kan sitte i styre.

Forventninger til Springbrett

Ved hjelp av et Springbrett håper selskapet på å få nyttige og konstruktive tilbakemeldinger slik at de kan bli bedre og oppnå sine interne målsetninger.  De ønsker tilbakemeldinger på markeds- og vekststrategi, samt investorpresentasjon. Som selskap står de overfor en rekke veivalg og ønsker innspill på strategien videre.