Meny

Connect Springbrett® for Opus XVI

Bergens første 5 stjerners hotell søker investor

Meld deg på
  • Sted: SpareBank 1 SR-BankKrinkelkroken 1, Bergen
  • Tid: 6. feb. kl 13:00-15:30
  • Arrangør: Connect Vest

 

 

Virksomhetsbeskrivelse

Opus XVI åpnet på Vågsallmenningen i Bergen Sentrum i april 2018.

Eiendommen, som opprinnelig ble oppført i 1876 til Bergen Kredittbank, er nå totalrenovert og innredet med 65 lekre hotellrom, inkludert 5 suiter. Virksomheten driver også egen restaurant, bar, samt bankett og konferansefasiliteter i hotellets 1500 kvm første etasje.

Opus XVI er det første hotellet i Bergen som primært satser på internasjonale hotellgjester. Hotellets kundegruppe er hovedsakelig gjester med ønske om ekstra god service og med god betalingsevne.

Virksomhetens netto omsetning økte med 70% fra første til andre driftsår og er forventet å stige med ytterligere 10% i 2020. Forventet netto omsetning i 2020 er kr 50 mill.

Selskapet er eiet og drevet av ekteparet Britt Marie og Alexander Grieg, begge med lang ledererfaring fra hotellbransjen. En viktig del av konseptet er vertskapets tilstedeværelse, noe som i mange andre hoteller er forsvunnet de siste årene.

Som etterkommere av Grieg ønsker eierne å formidle historien om Edvard Grieg og samtidig utnytte Griegs markedsposisjon. Gjennomgående i hotellet finner man ulike elementer som understreker familiens tilknytning til E Grieg. Bla er det laget en utstilling i underetasjen. I tillegg finner man bilder, portretter, en byste og andre gjenstander som Alexander har arvet.

Markedsføring
Selskapet er en del av et internasjonalt markedsførings-samarbeid som heter Small Luxury Hotels of the World (SLH). Bare to norske hoteller har klart å komme gjennom nåløye i dette internasjonale hotell-samarbeidet. Opus XVI har gjennom dette samarbeidet også tegnet avtale med den internasjonale hotellkjeden Hyatt som det eneste hotellet i Norge.

Målsetning
Målsetningen er å etablere seg som «Bergens desidert beste hotell». Eierne ønsker å oppnå et internasjonalt godt renomme og mener det er naturlig at de fremover blir nevnt som ett av topp tre hoteller i Norge. I DN sin hotelltest for 2019 hadde ingen norske hoteller høyere poeng enn Opus XVI.

Kapitalbehov
For å sikre markedsposisjonen som Bergens desidert beste hotell samt å raskere nå ut internasjonalt søker selskapet nå kr 8 000 000,- i kapitaltilførsel.

Pr i dag så har hotellet byens høyeste snittpris i perioden mai til oktober. Vi ønsker muskler til å kunne tiltrekke en større andel av de internasjonale gjestene i månedene november – april. Kundegrunnlaget finnes, men det kreves strukturert salgsarbeid og deltakelse på internasjonale messer for å kunne nå ut.

I tillegg ser vi nødvendigheten å utvikle organisasjonen samt investere i noe nytt utstyr for å kunne fremstå som et hotell i øverste prissegment.

Forventninger til Springbrett
Selskapet ønsker tilbakemeldinger på markeds- og vekststrategi samt investorpresentasjon.

Ønskede kvalifikasjoner til ressurspersoner

  • Investor/finansiering
  • Markedsføring, gjerne med digitalmarkedsføring
  • Merkevarebygging
  • Økonomi
  • Internasjonal hotellbakgrunn
  • Internasjonal hotelltrender/reiselivstrender

Dette Springbrettet er delfinansiert av SpareBank 1 SR-Bank.